Pijler 1: vertrouwen, veiligheid en respect
Op onze school creëren we een omgeving waarin veiligheid, vertrouwen en respect centraal staan. Wij geloven dat kinderen het beste kunnen leren en zich optimaal kunnen ontwikkelen wanneer zij zich veilig en gesteund voelen in een omgeving die hen respecteert als individu.
Veiligheid: We zorgen ervoor dat elke leerling zich fysiek en emotioneel veilig voelt. Onze school is een plek waar ieder kind zich vrij voelt om zichzelf te zijn, zonder angst voor pesten of discriminatie. We bieden een ondersteunende sfeer waar kinderen zich gehoord en gezien voelen, en waar we actief werken aan het voorkomen van ongewenst gedrag.
Vertrouwen: Wij bouwen aan een cultuur van wederzijds vertrouwen tussen leerlingen, ouders, en het schoolteam. We geloven in de kracht van open communicatie, waarbij we samen werken aan de beste leeromstandigheden voor ieder kind. Het vertrouwen in elkaar maakt dat leerlingen zich gesteund voelen en dat zij durven uitdagingen aan te gaan en fouten te maken.
Respect: In onze school leren we kinderen het belang van respect voor zichzelf en anderen. We moedigen respectvolle omgangsvormen aan en zorgen ervoor dat iedereen – ongeacht afkomst, geslacht, religie of andere verschillen – zich gewaardeerd voelt. We leren kinderen empathie, zodat zij in staat zijn zich in te leven in anderen en zich bewust te zijn van de impact van hun gedrag op de omgeving.
Samen streven we naar een leeromgeving waarin elk kind zich veilig voelt om te groeien, zich vertrouwd voelt om te leren, en gerespecteerd wordt voor wie hij of zij is.
Hoe zien we dit concreet op school?
- Binnen onze school werkt elke klas steeds nauw samen met een hogere of lagere klas.
- De jongste kleuters beschikken over een eigen gebouw met een eigen restaurant, een klasje met een afgesloten buitenspeelruimte en een ruimte waar ze afscheid kunnen nemen van hun ouders. De zachte landing zorgt voor een veiliger gevoel bij onze jongste kleuters die de school ontdekken.
- Ook de oudste kleuters hebben ook een eigen gebouw met een eigen restaurant.
- We bieden de kinderen van het eerste leerjaar nog maanden de kans om op de kleuterspeelplaats te blijven spelen, ze moeten hun vertrouwde omgeving niet snel achter zich laten.
- De verbondenheid waar we op inzetten trekken we door naar onze naschoolse activiteiten: het grootouderfeest, een vriendjesfeest, een schoolfeest versterken onze banden en creëren mooie herinneringen.
