Pijler 4: doelgerichtheid en duurzaamheid
In Bloeiweide staan doelgerichtheid en duurzaamheid centraal in alles wat we doen. Wij geloven dat kinderen het beste leren en zich optimaal kunnen ontwikkelen wanneer zij niet alleen hun persoonlijke doelen stellen, maar ook het belang van duurzaamheid – zowel voor henzelf als voor de wereld om hen heen – begrijpen en omarmen. Door deze twee waarden te combineren, willen wij kinderen voorbereiden op een toekomst waarin zij zowel verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen ontwikkeling als voor de planeet.
Doelgerichtheid in leren en groeien
Wij moedigen kinderen aan om duidelijke doelen voor zichzelf te stellen en te werken aan het realiseren van haalbare doelen. In een doelgerichte leeromgeving leren kinderen niet alleen wat ze moeten doen, maar ook waarom ze het doen. Wij ondersteunen hen in het ontwikkelen van een sterke werkhouding, doorzettingsvermogen en zelfdiscipline, zodat zij obstakels kunnen overwinnen en hun potentieel kunnen bereiken. Kinderen leren ook om successen te vieren en van tegenslagen te leren, waardoor ze een gezonde, motiverende benadering van persoonlijke groei ontwikkelen.
Duurzaamheid in denken en handelen
Duurzaamheid is voor ons meer dan een onderwerp in de klas, het is een levenshouding die we in alles wat we doen integreren. Wij betrekken kinderen actief bij het nadenken over duurzame oplossingen voor de uitdagingen van onze tijd, zoals het behoud van natuurlijke hulpbronnen, het verminderen van afval en het bevorderen van sociale verantwoordelijkheid. Door kinderen bewust te maken van de ecologische, sociale en economische aspecten van duurzaamheid helpen we hen inzien hoe hun keuzes invloed hebben op de wereld om hen heen.
Verantwoordelijkheid en zelfbewustzijn
Doelgerichtheid en duurzaamheid komen ook terug in de manier waarop we kinderen leren verantwoordelijkheid te nemen – zowel voor hun eigen acties als voor het milieu en de gemeenschap. We moedigen hen aan om bewuste keuzes te maken in hun dagelijkse leven en te reflecteren op de impact van hun gedrag. Door hen zelf verantwoordelijkheid te geven in het nemen van beslissingen leren ze dat zij de kracht hebben om verandering te creëren, zowel in hun eigen leven als in de wereld.
Op onze basisschool zorgen we ervoor dat elk kind doelgericht, met passie en doorzettingsvermogen kan werken aan zijn of haar doelen, terwijl het belang van duurzaamheid altijd in gedachten wordt gehouden. Wij willen dat onze leerlingen niet alleen succesvol zijn in hun persoonlijke ontwikkeling, maar ook dat zij bijdragen aan een duurzamere wereld waarin zij hun verantwoordelijkheid nemen voor zowel zichzelf als de planeet.
Hoe zien we dit concreet op school:
- de school is gelegen in een groene omgeving met veel ruimte
- elke dag wordt minstens 1 les volgens het EDI-model gegeven
- duurzaamheid sorteren en waterbar vanaf de kleuterklas
