Pijler 3: samenwerking

 

Door samen te werken, met leeftijdsgenootjes en volwassenen, ontdekken kinderen de kracht van gezamenlijke inspanningen, leren zij van elkaar en ontwikkelen zij belangrijke sociale vaardigheden die hen helpen in hun persoonlijke groei.

Samen leren en groeien  Wij stimuleren kinderen om samen te werken in een veilige en ondersteunende omgeving waar respect, vertrouwen en open communicatie de basis vormen. Door samen te werken ontdekken kinderen dat iedereen unieke talenten en perspectieven heeft die de groep als geheel versterken. Dit draagt bij aan een positieve leerervaring waarin ieder kind zich gewaardeerd voelt.

Samenwerken is niet alleen belangrijk voor academische doelen, maar ook voor de ontwikkeling van essentiële sociale vaardigheden zoals luisteren, delen, onderhandelen en empathie. We moedigen kinderen aan om actief deel te nemen aan groepsactiviteiten, elkaar te ondersteunen en constructieve feedback te geven. Dit helpt hen om zich verbonden te voelen met hun omgeving en verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen gedrag en voor het welzijn van de groep.

Samenwerking met ouders  Wij geloven in de kracht van samenwerking niet alleen binnen de school, maar ook daarbuiten. We betrekken ouders actief bij het leerproces van hun kinderen en moedigen een open dialoog aan.

Een open en constructieve samenwerking met ouders zorgt voor een breder draagvlak en een  omgeving die de ontwikkeling van het kind ondersteunt en versterkt.
Wij zien de ouder als de de expert als het om het kind gaat en waarderen dan ook enorm de input en samenwerking met ouders. Samen kunnen we veel meer bereiken. Door in dialoog te gaan, door samen de talenten van een kind te ontdekken zorgen we voor een maximale ontplooiing en bieden we elk kind maximale leerkansen.

Samenwerking met de gemeenschap: Ook de samenwerking met de partners op ons domein speelt een belangrijke rol. Door samen te werken met de secundaire school Stamina  en de crèche de Kikker op ons domein bieden we onze leerlingen een breder perspectief en leren zij de waarde van gemeenschap en samenwerking op grotere schaal. De samenwerking met het CLB gelegen op ons domein zorgt ervoor dat we snel en vlot kunnen schakelen.

De nabijheid van een bibliotheek, voetbalvelden, speelpleinen, een kinderboerderij,… biedt extra mogelijkheden voor educatieve activiteiten waarbij de kinderen al doende leren.
 

Hoe zien we dit concreet op school:

  • activiteiten met de leerlingen en het team van de secundaire school Stamina
  • activiteiten met de kleintjes en het personeel van de opvang de Kikker
  • een actieve ouderraad
  • naast de oudercontacten veel gesprekken met ouders
  • de waardevolle samenwerking en meerwaarde van onze brugfiguur
  • regelmatige bibliotheekbezoeken, activiteiten op de kinderboerderij, ...

 

 

 

 

 

close