Pijler 2: persoonlijke groei en ontwikkeling
Onze school is een plek waar de persoonlijke ontwikkeling en de groei van elk kind centraal staan. We geloven dat elk kind uniek is en zijn of haar eigen potentieel heeft. Door middel van een stimulerende en ondersteunende omgeving willen we kinderen helpen zich zowel cognitief als sociaal-emotioneel te ontwikkelen, zodat zij niet alleen academisch succesvol zijn, maar ook als individu kunnen groeien.
Persoonlijke ontwikkeling: Wij bieden een leeromgeving waarin kinderen de ruimte krijgen om zichzelf te ontdekken, hun interesses te verkennen en hun talenten te ontwikkelen. We moedigen zelfstandigheid aan en geven kinderen de tools om zelfbewust te worden en verantwoordelijkheid te nemen voor hun leerproces. Door positieve feedback en het erkennen van de sterke kanten van elk kind, stimuleren we zelfvertrouwen en een groeimindset.
Groei als individu: Naast academische kennis vinden wij het belangrijk dat kinderen zich ontwikkelen op sociaal en emotioneel vlak. Wij ondersteunen hen in het ontwikkelen van vaardigheden zoals zelfreflectie, doorzettingsvermogen en samenwerking. Kinderen leren hoe zij om kunnen gaan met uitdagingen, hoe zij van fouten kunnen leren en hoe zij zichzelf en anderen kunnen respecteren in diverse situaties.
Levenslang leren: Wij streven ernaar kinderen te inspireren om nieuwsgierig te blijven en zich open te stellen voor nieuwe ideeën en ervaringen. Wij zien leren als een levenslang proces, waarbij we kinderen niet alleen kennis bijbrengen, maar hen ook leren hoe ze hun talenten verder kunnen ontwikkelen en inzetten in de wereld om hen heen.
In Bloeiweide staat de persoonlijke en brede ontwikkeling en groei van ieder kind centraal. Wij geloven dat elk kind unieke talenten en mogelijkheden heeft, en wij zetten ons in om een omgeving te creëren waar kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen – zowel op intellectueel als sociaal-emotioneel vlak. Het is ons doel om elk kind te helpen zijn talenten te ontdekken en te ontwikkelen zodat ze met een stevige basis en een positief zelfbeeld de wereld tegemoet kunnen treden.
Hoe zien we dit concreet op school?
- Levenslang leren, ook leerkrachten blijven zich bijscholen
- Groeigericht evalueren is in elke klas steeds zichtbaar en wordt actief toegepast met aandacht voor een growth mindset
- Door met open deuren tussen 2 klassen te werken remmen we de kinderen niet af, we pinnen ons niet vast op de jaarkalender, integendeel, een kind die klaar is voor een volgende fase in zijn ontwikkeling moedigen we aan en kan bij ons naadloos aansluiten in een hogere klas.
Een kind is leergierig, nieuwsgierig. Deze mooie eigenschap willen koesteren en stimuleren.
Waar mogelijk bieden we uitbreiding, waar nodig bieden we extra zorg. Zo willen we extra comfort en mogelijkheden bieden via een brede basiszorg.
- We zetten in op digitale geletterdheid. Onze leerlingen leren de nodige digitale vaardigheden om futureproof te zijn in een snel veranderende wereld.
- De nabijheid van een bibliotheek, voetbalvelden, speelpleinen, een kinderboerderij,… biedt extra mogelijkheden voor educatieve activiteiten waarbij de kinderen al doende leren.
